Kadr jest jednym z pierwszych i najważniejszych elementów kompozycji. Pomaga nam w rozmieszczaniu przedmiotów na kartce jak i w ogólnej kompozycji. Jego rozmiar jak i proporcje wpływają na nasz rysunek od samego początku. Może to wpłynąć na jego rozwój oraz na to, jak wyjdzie nam ten rysunek. Więc jak dobierać kadr?
Chcesz nauczyć się rysować? Zobacz jak zacząć naukę rysunku!
Jak dobierać kadr – sztuka kadrowania
Kadrowania używamy w rysunku i malarstwie jako sposobu na „zmieszczenie” interesujących nas elementów w kompozycji. Pozwala nam to uciąć niepotrzebne elementy i skupić się na tym, co nada naszej kompozycji większej prostoty oraz klarowności. Sprawi to także, że rysunek będzie o wiele przyjemniejszy do oglądania.
Aczkolwiek to tylko wierzchołek góry lodowej. Wiedza o tym jak dobierać kadr jest szczególnie ważna w filmach i animacji. Jest to tak właściwie jedna z najważniejszych umiejętności do opanowania, jeśli interesuje was filmografia. Źle dobrany kadr sprawi, że zaburzona zostanie koncepcja. Nieważne jak detale lub światłocień zostaną potem dopracowane, nie poprawi to naszego rysunku lub klatki.
Zobacz także
Wiedza o tym jak dobierać kadr przekłada się na dobieraniu proporcji i zachowaniu realizmu. To z kolei uzyskujemy za pomocą geometrii. Patrząc się na najbardziej znane dzieła na świecie dostrzec można siatkę brył czy linii które zapobiegają „bałaganowi” na pracy.
Aby samemu mieć pewność, że dobrze dobieramy kadr, należy zacząć od koncepcji. Co chcemy przedstawić, jakie będą główne elementy kompozycji i co chcemy przekazać. To gdzie co leży jest już całkowicie zależne od nas, ale by pokazać przestrzeń i równowagę między nimi, zachowane muszą być proporcję. Do tego właśnie składa się kadrowanie. Teraz można zacząć szkicować. Najlepiej zacząć /od szkicu kompozycyjnego, o którym więcej, przeczytasz w tym artykule: Dlaczego szkicowanie jest ważne?
Kadrowanie
Szykując dobrego kadru na początku skup się na tym, co będzie na środku. Pamiętaj, że położenie elementy na środku pracy sprawi że ta będzie statyczna. Natomiast umieszczenie głównego elementu po bokach sprawi, że będzie to kompozycja dynamiczna. To pozwala później pokazywać postacie w ruchu czy urozmaicać martwe natury, tak więc od tego należałoby zacząć.
Ważne jest też dobranie formatu. To często decyduje o tym ile detali chcielibyśmy zawrzeć. Oczywiście są też wyjątki, ale im większy format, tym więcej detali chcielibyśmy dodać.